NÁVOD NA PLETENÉ PONOŽKY -na dvou jehlicích.

21. ledna 2011 v 19:50 | Enili |  Pletení, háčkování, šití - návody
Sliby se mají plnit a tak se pokusím k obrázkům pletených ponožek přidat i návod.Sice teď zrovna žádné nepletu, nemohu tedy nafotit postup, ale napíšu to srozumitelně(tedy pokusím se).
Potřebujeme:
dvě krátké jehlice(mohou být i takzvané kulaté)
vlnu nebo přízi(já je splétám dohromady obě)
nůžky

Na jehlice si nahodíme 24 ok.Pro dospělou osobu,u dětí počet snížíme.
Musíme si uvědomit, že pleteme polovinu ponožky až po špici a od špičky pleteme její druhou polovinu.Mám na mysli podélně.
Začínáme tedy petením patentu.Líc dvě oka hladce, dvě oka obratce.
Rub pleteme jak se jeví oka.
Asi ve výšce 15cm, (dají se potom pěkně ohrnout a jsou ještě teplejší).
Dalším krokem je lícový žerzej, to znamená líc hladce a rub obratce.Upleteme asi 3 až 4 cm.
Teď se dostáváme ke tvarování paty.Pokračujeme dále lícovýn žerzejem, ale v každé lícové straně ujmeme dvě oka v jedno.Pokračujeme dokud nám na jehlici nezůstane 12 ok.
Dále pokračujeme zase rozšiřováním patové část a zároveň patu splétáme.Je to jednoduché, na jehlici nabereme z obou stran oko z druhé předešlé řady, první dvě oka pak spleteme dohromady.U dalšího nahodíme jedno oko navíc.Stejně tak na konci lícové řady.Pokračujeme stále nahazováním ok a splétáním v lícových řadách, dokud nemáme na jehlici opět 24 ok.
Splétání může dělat někomu potíže a proto připomínám, že je ještě možnost po dopletení ponožku po obou stranách podélně sešít, od špičky až po konec patentu.
Dále pokračujeme lícovým žerzejem(už bez splétání)dokud se nedostaneme k potřebné délce chodidlové části ponožky.Odpočítáme asi 3,5 cm na špičku.
Pokračujeme tvarováním špičky.Plete se stejně jako pata.I se stejným počtem ok.
Když tedy máme špičku hotovou, změníme druh úpletu opět na dvě hladce a dvě obratce.Pracujeme opět se 24oky.Rub pleteme jak se jeví.Zároveň ponožku v každé lícové řadě splétáme(nebo dodatečně sešijeme).
Dostali jsme se zdárně i k dopletení patentu a jedna ponožka je hotova(pokud jste se nerozhodli pro ukončení použít sešití).
Teď ještě celou práci zopakovat znovu, jako přes kopírák a máme jedny fusekle hotové.

TAK AŤ VÁS KRÁSNĚ HŘEJE VLNA I VAŠE ŠIKOVNOST.

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Helena Lišková Helena Lišková | E-mail | Web | 21. ledna 2011 v 21:11 | Reagovat

Emilko, návod je myslím dost srozumitelný...nedávno jsem si ho vyprosila od Zdišky :-) a už už se chystám, že vyzkouším. Umím je totiž jen na 4 jehlicích :-)

2 Vlasta Vlasta | Web | 21. ledna 2011 v 21:20 | Reagovat

Taky už jsem je pletla, ale jenom tak na zkoušku, na pletení ponožek máme babičku :-D Emilko, přeju ti krásný víkend :-)

3 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 22. ledna 2011 v 5:28 | Reagovat

Emilko já jsem přebornice tak akorát na pletení šál.A to mě to musí někdo načnout.Každopádně je prima,že dáš návod k dispozici a máš radost jak přijdo spoustu lidem vhod. :-)

4 natty99 natty99 | Web | 22. ledna 2011 v 9:15 | Reagovat

Miluško, také hodně pletu ponožky, na zimu je manžel má moc rád a na večerní TV si je navléká, dělám je na dvou jehlicích, začínám stejně na 24 ok, přidávám hedvábíčko, aby se nevytahovaly a špičku vyujímám na třetinu - na 8 ok a pak začínám přidávat atd. - tak ať se daří ponožky ve všeh barvách :-D  :-D

5 Lidka Lidka | 22. ledna 2011 v 14:39 | Reagovat

Ahojky,taky jsem pletla ponožky naučila mě to maminka,ale už je to cca 10let. Teď jsi mi to připomněla. Snad se k tomu někdy vrátím jak se říká co se v mládí naučíš..... :-)

6 ENILI ENILI | Web | 24. ledna 2011 v 20:36 | Reagovat

Jsem ráda, že se návod bude někomu hodit a když já ho časem zapomenu, tak se kouknu k sobě a můžu zase zateplovat další členy rodiny. :-)  :-D

7 Fíkツ Fíkツ | Web | 5. února 2012 v 18:58 | Reagovat

takžeto je pletený jen na dvou jehlicích? né na 4?

8 ENILI ENILI | Web | 5. února 2012 v 19:30 | Reagovat

[7]: Ano, na dvou.Není tak pěkná, jako na 4 jehlicích, ale plete se pohodlně.Jehlice nevypadávají a jde to rychle. :-)  :-)

9 Martina Martina | E-mail | 13. prosince 2012 v 9:05 | Reagovat

Dobrý den.Já taky pletu ponožky a na konci řady se má ujmout a přidat oko myslým při splétání.Děkuji za odpověd Martina. :-)

10 terka terka | 28. března 2013 v 13:10 | Reagovat

ach jo neumim obratce :(

11 Nada Křížová Nada Křížová | E-mail | 28. ledna 2014 v 2:05 | Reagovat

Dobrý večer.Chtěla jsem
se zeptat,zda pletete ponožky i na zakázku.Děkuji Křížová

12 ENILI ENILI | Web | 4. února 2014 v 14:20 | Reagovat

Paní Křížová napište mi do zprávy autorovi a domluvíme se.Kolik, z čeho a velikost. :-)

13 Anna Anna | 20. února 2014 v 21:59 | Reagovat

proč obratce? snad obrace!!!

14 Bebula Bebula | 12. srpna 2016 v 9:02 | Reagovat

Vyzkoušejte super pohodlné a přírodní oblečení z konopí, milé dámy:

http://www.bambusova-moda.cz/damske-obleceni-z-konopi